Indlæg

Helen Kobæk

 

 

Der sker mange forandringer for alle mennesker. Nogle forandringer besluttes og gennemføres af andre og også mange forskellige steder. Når jeg har noget på hjertet om nogle af de forandringer jeg ser, kender til eller er påvirket af, vil jeg skrive om det. Jeg håber på den måde, at kunne være med til at starte debatter op, og at andre vil følge op på mine tanker. Hvis du har tanker, meninger og ideer håber jeg, at du vil være til at få debatten til at "rulle" yderligere. Jeg forventer ikke, at alle andre er enig i mine betragtninger og netop derfor kan debatten give nye ideer og indfaldsvinkler og på den måde være med til at skabe værdi.

 

Du er også velkommen til at tage fat i mig direkte

Nr. 3 - juli 2017

 

 

Opsparing med samspil eller er det modspil

 

Jeg har i et stykke tid gået som katten om den varme grød. Skal jeg skrive mere om fair opsparingsrammer for os i det danske samfund eller er det en død sild? Jeg har nu besluttet, at jeg vil skrive for forsat at være med til at sætte fokus på, at det skal løses.

 

Samspil og/eller modspil

 

Jeg har altid haft vanskeligt ved at forstå, hvorfor vi har svært ved at gå efter mål, og i stedet ser og bruger midler som mål. Større opsparing i samfundet er et meget upræcist mål, og midlet bliver ofte fx skattelovgivning – og måske er det skat, der er målet?

 

Er det vigtigere at have et billede af statsfinanserne end et billede af, om rammerne for opsparing er fair og rimelige for ung som for ældre for fattig som for rig. Hvis du som medlem af det danske samfund kan konstatere, at du ved at spare op har mindre på grund af modregning i ydelser, end du ville have haft, hvis du lod være, og samtidig kan konstatere, at din nabo får glæde af sin opsparing, så er det ikke fair.

 

Vores samfundsmodel er bygget op om, at vi understøtter de, som kommer ud for en begivenhed, fx arbejdsløshed, sygdom og tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet på grund af alder – altså erstatningsindtægter, når man ikke har en lønindkomst eller har en mindre indkomst på grund af en begivenhed. Vi har et tre-søjlesystem, hvor hver søjle bidrager til den samlede erstatningsindtægt. De tre søjle indbyrdes skal spille sammen ligesom forskellige dele af hver søjle skal spille sammen. I disse år, er det danske pensionssystem udnævnt til at være verdens bedste af Mercer (i slutningen af 2016 var det 5. gang). Det kan vi være stolte af, men vi får ikke lov til at beholde førstepladsen, hvis vi ikke til stadighed forbedrer og fornyr det samlede system.

 

Udgangspunktet for samspil mellem forskellige former for ydelser, er såmænd rimeligt nok. Den enkelte skal - så at sige - naturligvis ikke kunne få i både pose og sæk. Det er, når samspillet bliver til et modspil problemerne opstår. Det er desværre ikke et nyt problem. Det har i hvert fald eksisteret i de sidste 35 år, hvor jeg har arbejdet med problemstillinger omkring samspil eller modregning, som det blev kaldt den gang, og som jeg i øvrigt kan se, at fx Bente Sorgenfrey fra FTF bruger den dag i dag. Et af de første eksempler, jeg kan huske, er indførsel af socialindkomsten. Socialindkomsten, der som udgangspunkt netop skulle tilgodese de svageste, fik i sin udformning gjort livet surt for mange af de økonomisk svageste. Der er måske ikke så mange, der kan huske det, men jeg er ret sikker på, at Ritt Bjerregaard kan.

 

Efter dette har der været utallige tilfælde af, at der er opstået modspil i stedet for samspil mellem forskellige ydelser i forskellige situationer. Det handler nemlig ikke kun om samspil, der er blevet til modspil i forhold til opsparing til brug ved til tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet på grund af alder, men også i andre situationer, hvor der er regelsæt, der skal regulere samspil mellem indtægter, formue og de ydelser den enkelte kan få det fra det offentlige.

 

Er det fordi vi ikke vil, kan eller ikke tør?

 

For det første, hvad mener jeg med vi. Det handler om Regering, Folketing og andre politiske beslutningstagere sammen med den offentlige administration, og det handler om de brancher, der opererer på de markeder, hvor der udbydes produkter/ydelser/services, der spiller sammen med offentlige ydelser. Alle har en aktie i, at samspil bliver til modspil, og det er derfor også dem, der kan løse det, men først og fremmet Folketinget, som den lovgivende magt. For ændringer i lovgivning skal der til.

 

Hvorfor sker det så ikke? Kan det være fordi der er opbygget et æskesystem, hvor ingen tør tage livtag med at nedbryde æskesystemet for at opbygge det i et transparent og fair system. Jeg har prøvet at se på hvor megen lovgivning, der er involveret. Jeg nævner blot nogle af dem helt overordnet, som i sig selv er meget komplekse: Skattelovgivning, finansiel lovgivning, social lovgivning, bolig lovgivning, og arbejdsmarkedslovgivning. Bliver man ”svedt”? Det er en kæmpeskov af love med forgreninger, torne og grene, der er viklet ind i hinanden.

 

Kan det være en dyb politisk uenighed om, hvordan systemet skal fungere? Og derfor bliver det mindste fælles fold, der bliver løsningerne. Det gør mig urolig, hvis vi har fået et systemets demokrati i stedet for folkets demokrati.

 

Det kan måske også være fordi, at ingen vil afgive noget til et andet område (ministerium eller offentlig myndighed) eller til en anden i markedet, fordi man som virksomhed ikke selv kan levere det produkt eller den ydelse. Jeg har en gang hørt det omtalt som: Vi vil hellere have nogle regler, der gør, at alle har de samme problemer med at indføre dem, end regler som ville være bedre for kunderne/borgerne, men som nogle måske allerede kan håndtere – underforstået som så ville få et forspring. Og hvad med de politiske partier. Måske er partiet vigtigere end borgerne?

 

Hvis bare nogle af mine formodninger er rigtige, får vi aldrig et fair system, medmindre cirklerne brydes.

 

Kom nu

 

Som jeg skrev i mit første indlæg – Tiden er moden til velfærdsydelser anno 2017 - er der et akut problem med de meget voldsomme modregninger. Det skal løses nu, og jeg kan ikke selv med de mest positive briller se, at det bliver grundlæggende løst med pensionsaftalen plus afsætningen af 2,5 mia.kr. til løsning af samspil til efteråret. Jeg er med på, at det må blive en lappeløsning i første omgang, og det også betyder, at det ikke er den totalt gennemarbejde fair model, men grundstenene må lægges for at sikre, at der ikke om få år kommer helt andre regler.

 

I fredags var overskriften på forsiden af Politiken: Ny opsparing til pensionen gavner få lavtlønnede. Under temaet pension var det beskrevet, hvem der mente om det og blandt disse udtalte Per Christensen fra 3F, at aftalen ikke gavnede mange af hans medlemmer. Det tror jeg han har ret i.

 

René Christensen fra DF har udtalt, at DF med pensionsaftalen vil sikre, at det er en løsning, som holder i mange år, som giver den enkelte tryghed for, at reglerne holder i opsparingsperioden. Det er desværre aldrig sket endnu, så hvorfor så lige nu? DF har også lagt vægt på, at reglerne også skal tilgodese folk med lave indkomster. Det er svært at være uenig i, at opsparing skal være et gode for alle, der bidrager.

 

Kristian Jensen har udtalt, at pensionsaftalen netop tilgodeser de laveste indkomster, fordi de (når de opfylder reglerne) kan ændre deres arbejdsmarkedspensionsordning, så de anvender hele pensionsbidraget til en aldersopsparing, som ikke bliver modregnet. Kristian Jensen henviser til ministeriet beregninger.

 

På Finansministeriet hjemmeside findes ”Virkning på disponibel indkomst som pensionist ved omlægning til aldersopsparing under nye lofter – typeeksempler. Fint nok, men forudsætningerne for eksemplerne halter. Det forudsættes, at der er tale om en enlig fuldtidsbeskæftiget, der indbetaler til en pensionsordning fra de er 25 år til de bliver 68 år og går på folkepension, De findes, og vil det nok også i fremtiden, men det er og vil være undtagelser – særligt for kvinderne. Af de, som vil gå på pension i de næste 10 år, har langt de fleste perioder uden for arbejdsmarkedet ligesom rigtig mange af dem har perioder på deltid. Der vil til gengæld så også være en del af de yngre, som har indbetaling til pension før de fylder 25 år, men de er så mere end 10 år fra at være 68 år, som i øvrigt vel heller ikke forventelig vil være denne aldersgruppes pensionsalder.

 

Det kunne være positivt, at vise eksempler fra det virkelige liv med de konsekvenser, der afspejler den situation, som mange står i lige nu. Det er den målgruppe, der har mistet tilliden til, at der er et fair system. Jeg har hørt fra mange, at de kan se, at den pension, de er blevet tvunget til at spare op til, er væk i modregninger. De betragter det derfor som en skjult skat. Det er også derfor, at det skal løses her og nu.

 

Det er lidt sært, at aldersopsparing i de seneste år er brugt som et columbusæg. Det skal jo i øvrigt også ses i sammenhæng med den politiske agenda, der har været i snart mange år om livsvarige livrenter. Alle skal for det meste have livsvarige livrenter for at medvirke til, at der er penge, når nu alle lever længere. Det samme forsøges nu dæmmet op den anden vej ved, at arbejdsstyrken (frivilligt) skal blive længere på arbejdsmarkedet, så at udbetalingsperioden formindskes. De politiske agendaer har det til fælles, at begge agendaer skal aflaste de offentlige kasser. Det handler altså slet ikke om fair samspil mellem forskellige ydelser.

 

Som det står i Politiken – og som Finansministeriet også har beregnet – vil det naturligvis være de, som har det økonomiske råderum, og som er vrede over, at de ikke længere kan spare op til engangsbeløb med skattefordel, som de har gjort i mange år, der vil benytte denne mulighed. Jeg er sikker på, at de gør det for at få et engangsbeløb, som bliver ”taget” fra deres livsvarige livrente og ikke som et incitament for at blive længere på arbejdsmarkedet. Det er altså også en handling mod et ikke fair pensionssystem.

 

I stedet for at tale om og til dem det handler om, er det nødvendigt at lytte til dem og tale med dem. Få udarbejdet nogle arketyper fra det virkelige liv i stedet for økonomiske modeltyper. Det ville give en synlighed om det reelle problem. Det kan sagtens være de indkomstgrupper, der normalt arbejdes med, men forudsætningerne skal passe på det virkelige liv, således at konsekvenserne også passer på det virkelige liv. Det ville også gavne at vise, hvordan alle ydelserne spille sammen fra en indkomst på 0 kroner til en høj indkomst. Det vil her meget tydeligt fremgå, om der er situationer, hvor en indkomststigning og/eller en erstatningsindtægt bliver modregnet – måske oven i købet med mere en 100 procent i andre ydelser.

 

Hvad sker der til efteråret?

 

Der er afsat 2,5 mia. kr. der skal løse samspilsproblemerne til efteråret, hvor pensionsaftalen er begyndelsen. Der er også kommet forslag fra F&P om skatterabat for alle over 50 år på 15 % og CEPOS forslår et skattefradrag på 15% til alle. Ingen af disse forslag tager for alvor fat ved nældens rod. Det kæmpe komplekse sæt regler mellem offentlige ydelser, erstatningsindtægter for arbejdsindkomst og for arbejdsindkomster.

 

Vi er et samfund af selvstændigt tænkende mennesker (og det er virkelig godt). Og de forstår godt, når de bliver taget ved næsen – eller måske føler de sig taget ved næsen. De ved bare ikke, hvad de skal gøre ved det. De mister tilliden, og måske en eller anden dag bliver det for meget – og så sker der noget, men hvad?

 

Nr. 2. - maj 2017

 

Impact - det nye sort?

 

Jeg har gennem mange år haft en vane (nogle vil måske mene uvane) med at ”smage” på ord, som jeg synes dukker op i nye sammenhænge. Et af de ord er Impact. Og hvorfor nu det? Jo, jeg kan se og læse, at Impact er det ord, der går igen, når talen er om, ”at gøre noget godt”. Det bliver i overskriftform beskrevet som: Impact Investing, Investing for Impact, Social Impact, Social Impact Investment, Collective Impact og flere endnu.

 

Alle tilgangene til ordet Impact i denne relation er positive. En af beskrivelserne er, at det kan være en fordel på mange måder, hvis man har en strategi, det indeholder handlinger der påvirker, hvad det nu er man ønsker at påvirke. Fx impact investing omtales som ”make a positive change in the world”. Collective Impact er defineret som samarbejde på tværs med en række fælles, langsigtede og målbare mål.

 

Men er det overhovedet noget nyt eller bare et nyt ord for det samme? Først kom ordet CSR –

Samfundsansvar. EU Kommisionen har defineret CSR som ”Virksomhedernes ansvar for deres indflydelse på samfundet”. Det hedder måske også ESG – Companies Environmental, Social, and Governance? Det er i hvert fald ESG, som investeringsverdenen har taget til sig, som en del af management indgår disse elementer i forskellige aktivklassers performance, og flere har påvist en positiv sammenhæng mellem afkast og ESG faktorer.

 

IPE Investment & Pensions Europe Magazine har i den grad taget såvel Impact som ESG op. I maj nummeret er overskriften ”A new frontier I samme artikel er Matt Christensen fra Axa citeret ”You’re going to see it (Impact) everywhere. It is part of the Zeitgeist of today”.

 

Hvordan ser det så ud?

 

Det kan være, at det er gammel vin på nye flasker, men det kan også vise sig at være lige præcis det, der skal til for at tænke i nye baner.

 

Samfundet – det offentlige

 

Politisk tales der meget om samfundsansvar. Virksomhederne skal tænke og handle i CSR og skal dermed medvirke til at løfte miljøet og sociale udfordringer. Vi alle (borgerne) skal også som personer være med. Begge dele er fuldstændig fair. Det kan dog blive lidt uklart, hvad der er det offentliges opgave? Hvordan skal det offentlige fx være med til at løfte miljøet? Er det den enkelte kommune eller de enkelte offentlige virksomheder i kommunerne? Skal de løfte på samme måde som private virksomheder? Kan de metoder, der er ved at blive udviklet til må-ling af ESG faktorerne kan de genbruges i denne sammenhæng?

 

Det er meget muligt, at det er min uvidenhed på dette område, der gør, at jeg synes at jeg har flere spørgsmål end svar, men det vil jeg så håbe, at der er nogle der kan og vil hjælpe med at besvare dette. Jeg har dog endnu ikke set Impact brugt i forbindelse med egentlig offentlig virksomhed – fx et begreb som Public Impact investing. Jeg tror, at der er mange som mener, at en af det offentliges vigtigste opgaver er at gennemføre Impact investing, men er det befolkningen oplever?

 

Jeg tror, at det er et meget vigtigt område at få klarlagt, så at det står klart for alle, hvad er det jeg (og min familie) kan forvente og hvad er det jeg (og min familie) skal byde ind med. På samme måde, hvad er det virksomhederne skal påtage sig og dermed virksomhedsejerne. Og mange af virksomhedsejerne er os alle sammen i form af vores investerede opsparing enten som arbejdsmarkedspensionskunde eller privat opsparer. Alle dele er tæt forbundne og vil på-virke hinanden. Det stiller krav om transparens og samtænkning fra alles side. Det skal også modvirke, at der sker en suboptimering på bekostning af andre. Det er et langt sejt træk, hvor det er nødvendigt at have tålmodighed, og samtidig må tålmodigheden ikke blive en sovepude. Der skal handles. Et eksempel på det er efter min opfattelse Specialisterne, som netop får det til at gå op i en højere enhed – læs deres mission og vision for Specialisterne (En million jobs - et skridt ad gangen).

 

Virksomhederne – hvordan står det til

 

I virksomhedernes verden er det måske ikke Impact, der er det størst buzzword. Det er der-imod disruption. Det er vel også derfor, at der er nedsat et Disruptionråd og ikke et Impactråd. Alligevel er der da temaer, der skal diskuteres i Disruptionrådet, der måske lige så godt kunne være Impact på arbejdsplads, uddannelse, beskæftigelsesformer og globalisering.

 

Når det så er sagt, er der også blandt virksomhederne en bølge, der griber Impact. Det gælder både nye og gamle virksomheder, som arbejder med bæredygtighed og ansvarlighed. 2 gode og gedigne begreber, som ingen kan tage anstød af. Det er meget sværere, når det skal føres ud i livet. Her er, som på så mange andre områder, så mange gode og rigtige ideer og tanker, som skal kunne løfte os alle op. Sagen er vel bare, at vi i kampen for at blive effektive og kon-kurrencedygtige har sparet på netop disse parametre. Og det giver jo en god effekt på den korte bane, men gør den det også på den lange bane?

 

For mange år siden, da jeg læste HA lærte jeg blandt andet en masse om, hvor vigtigt det var, at der ikke var spild i produktionen. Spild var også medarbejdere, som ikke leverede på toppen ud fra produktionstal etc. Min far var virksomhedsejer og han havde ansat nogle (få), der ikke var lige toppen af poppen. Det fortalte jeg ham, og sagde til ham, at han da måtte skille sig af med dem. Han kiggede blot på mig og sagde: ”Jeg forventer, at du bliver klogere”. Senere kunne jeg se, at netop disse medarbejdere var med til at sikre, at andre kunne levere på top-pen. Med andre ord kan det godt være, at der er nogle, der ikke leverer så mange enheder som andre. Til gengæld sikrer de, at der er andre, der kan levere flere enheder end de ellers ville kunne. Samlet set en større produktion.

 

Investeringer

 

Pensionsselskaber og pensionskasser er begyndt at se på, hvordan Impact investing kan virke i en stærkt reguleret verden og hvor alt nyt eller lidt anderledes på forhånd bliver stemplet som investeringer af særlig farlig karakter. Der er dog heller ikke tvivl om, at det er nødvendigt at kende både positive og negative risici ved Impact investing. Når man løfter sig op i det globale perspektiv, er der heller ingen tvivl om, at det vil være nødvendigt, at finde rammer, hvor skalaen på investeringer bliver meget høj – netop for at det kan give den nødvendige effekt. Her tænker jeg fx på, hvordan folkevandringer må kunne modvirkes ved, at det land, som de kommer fra fortsat vil eksistere og ikke kommer under vand eller bliver uden mulighed for at brød-føde sin befolkning. Det vil ganske givet kræve enorme investeringer. Og hvad er alternativet? Det er dog helt naturligt, at man flytter/flygter, hvis man ingen overlevelsesmuligheder har der, hvor man er.

 

Hvad betyder det for arbejdsmarkedspensionskunderne?

 

Min erfaring er, at mange – rigtig mange – arbejdsmarkedspensionskunder har holdninger og forventninger til at deres midler bliver investeret under hensyntagen til mennesker og miljø. Det handler både om, at de ansatte i de virksomheder, der investeres i skal behandles ordentligt, men også at de materialer, der anvendes ikke er skadelige hverken for ansatte eller for miljøet over til, at der skal være plads til alle. De virksomheder, der tager det på sig, er at foretrække. Det er ikke noget nyt. Det nye er, at stemmerne vokser i styrke og intensitet for at det rent faktisk sker. Det vil være med til at sætte skub i, at der bliver opbygget transparente målemetoder, der viser, hvad det betyder ikke kun for en konkret virksomhed, men også for omgivelserne i al almindelighed.

 

Jeg har mange gange hørt, at vi vil hellere give afkald på en lille smule afkast, hvis det er det der skal til, og vi tror på, at på den lange bane får vi et bedre afkast. Det har været svært at realisere, fordi kravet til her og nu afkast samlet set har vægtet tungere ligesom metoder til at måle ikke har været tilgængelige.

 

Jeg er sikker på, at hvis det er på plads, vil der være bred opbakning blandt arbejdsmarkeds-pensionskunderne til at gå ind i Impact investing både når det drejer sig om social Impact og environmental Impact. I det hele taget vil Impact blive taget godt imod.

 

Hvad skal der til

 

Jeg tror, at Impact er en trend, der er værd at følge. Hvis det offentlige, virksomhederne, investorerne, pensionsopsparerne og investeringsvirksomhederne lokalt såvel som globalt sætter fælles mål, der både kan vise resultater på den korte bane og på den lange bane. Resultaterne skal kunne måles. Det ville blive en megasucces og en mulighed for at fremme det positive og lukke for det negative. Det skal netop fremme målene og ikke hindre dem. Jeg mener derfor også, at elefanten godt kan spises i mindre stykker for at glide ned. Der må derfor ikke kun satses på den forkromede model – mindre kan gøre det. Men vejen med samtænkning i stedet for suboptimering skal betrædes.

 

Der er ingen modsætning mellem at tænke konkurrence, indtjening og vækst og tænke miljø, mennesker og en jord, der består for de fremtidige generationer. Det handler om at tage det bedste fra alle sider. Så vejen er åben, og jeg håber, at rigtig mange vil gå den vej – også selvom det er svært. Det gør det jo bare endnu større at lykkes.

 

Hvad mener du om Impact

 

Ja, så fik jeg skrevet lidt om mine refleksioner om Impact, som et ord, der er værd at samle på. Hvad tænker du om Impact? Hvordan forestiller du dig, det vil kunne bidrage til ”make a positive change in the world”? Kom med dine refleksioner.

 

 

 

 

 

 

 

Nr. 1 – april 2017

 

 

Tiden er moden til velfærdsydelser anno 2017

 

Der har over en længere årrække været en række tiltag, som skulle modernisere/tilrette den danske velfærd blandt andet ved hjælp af reformer. Der har været en førtidspensionsreform, ændringer i dagpenge- og kontanthjælpsregler, der har været nedsat en pensionskommission, som så blev nedlagt igen. Regeringen har meldt ud, at pensionsalderen skal stige. Alt sammen elementer i en myriade af velfærdsydelser. Men hvor er det samlede billede af den velfærd vi kan og vil have i 2017 og i fremtiden?

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright Helen Kobæk 2017

© Copyright. All Rights Reserved.